Graviditetsvecka 31

Idag går vi in i vecka 31..!!

Barnet

Barnet är nu cirka 40 centimeter långt huvud till fot. Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter.
Barnet har fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan. Vikt 1 800 gram.


Mamma
Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten.
Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor.

Lillefotingen sparkar runt i magen så det står härliga till! Det är verkligen en mäktig känsla när h*n gör kullerbyttor så hela magen ändrar form! Insåg idag att det inte är för evigt, att sparkarna kommer att sluta när pyret väl är ute. Nog för att det kommer att vara tusen gånger mäktigare att få se sitt barn växa och utvecklas men det är ändå något speciellt med känslan av ett litet gryn som bor i magen på en...

Nu till något helt annat, jag har så innihelvetes ont i ryggen så jag skulle kunna dö! De senaste veckorna har jag verkligen kännt av att jag släpar på minst 6 extra kilo. Eftersom jag står och går mest hela dagarna är jag helt knäckt och färdig på kvällarna och ibland smärtar det i ryggen när jag lägger mig ner att jag tappar andan...
Barnmorskan säger att om man haft problem med ryggen innan graviditeten [givetvis]så är oddsen för att man ska få det under graviditeten ganska stora...ska man kalla det karma eller?
Men som tur är så har jag ju varit förskonad fram tills nu, så egentligen kanske man inte ska klaga men jag gör det iallafall..som om det nu skulle hjälpa...!

Imorgon sätter jag mig på tåget till Uppsala där kärleken plockar upp mig på stationen för en tripp till Märsta där vi ska titta på vårna egna lägenhet och snacka lite med dom som bor där nu.
Förhoppningsvis får vi flytta in tidigare än 1 maj, vilket skulle vara toppen för oss!

Efter lägenhetstitten åker vi vidare till Enköping för att hälsa på svärmor och Sune. På tisdag blir det shopping! Som jag längtar!


Kommentarer
Postat av: Irene

Tjoho!!!

Hoppas att du har haft en bra påsk. har inte haft något Internet på några dagar så jag har inte hängt med här i svängarna. Men grattis till lägenheten. Va glad jag blir att du ska bo i märsta, då kan jag komma och hälsa på hur lätt som hälst. Åhhh va kul. Kramar Irene


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback