Ny vecka, nytt hår!

Igår var jag på psyk i öjebyn och hämtade mina nyklar och träffade sjuksköterskan som jag ska gå med. Med skräckblandad förtjusning for jag därifrån och det känns som att det ska bli riktigt roligt att göra praktik där ute.

Eftersom fast det är Läns- och rättspsyk så är det ju en låst avdelning och alla som bor där är dömda till vård så känns det spännande, är bara lite orolig över graviditeten. Inte att jag ska känna mig otrygg där utan att jag ska orka eftersom jag har så himla mycket förvärkar att det inte ens är roligt längre.
BM säger att det är kroppens sätt att förbereda sig inför förlossningen men sammandragningar heela tiden ska man nog inte ha...får ta och slå henne en signal imorgon när tid finns.

Igår gjorde jag även att besök hos frisören, en impulsgrej efter jobbet men som faktiskt resulterade i ett superbra resultat! Bort med den urblekta bruna färgen [som ibland skiftat i grönt sen Thailand]

Början på veckan ska spenderas i Skellefteå hos tjejjerna och på skolan och jag kan verkligen inte klaga, det serverades tacos med glass till efterrätt och imorgon ska vi prova oss på Mat-Tinas Cheescake med Baily´s smak, mums!


Graviditeten fortskrider som vanligt och fortfarande mår jag förhållandevis bra, förutom lite sura uppstötningar och ryggont. I Söndags gick vi in i v.27, en vecka närmare en riktig famlilj!!

Jag:  Din mage är nu ganska framträdande, men storleken beror också på din kroppsbyggnad, längd, vikt samt om du fött barn tidigare. Ytterligare en faktor som spelar in är mängden fostervatten. Mammans vikt ökar och den kommer att göra så fram till graviditetsvecka 36. 

Pyret: Barnet är nu ca 24 cm långt från huvud till stjärt och vikten är runt 1kg. Huden är mycket skrynklig men skyddas och får näring av ett lager vernix/fosterfett. Under huden lagras alltmer fett och fostret börjar bli knubbigt. I den här fasen suger barnet ofta på tummen och det stärker musklerna i kinder och käke. Kanske kan det även ha en tröstande funktion. Smaklökarna på tungan och insidan av kinderna är nu fullt utvecklade. Barnets avancerade hjärnfunktioner utvecklas och blir alltmer sofistikerade.
Runt denna vecka börjar ögonen öppnas och näthinnorna bildas. Nu uppfattar ditt barn ljusskiftningar och studier visar att om man lyser med en ficklampa på mammas mage, så rör sig barnet mot - eller bort från - ljusskenet. De första synintrycken utanförlivmodern delas för barnet in i ljus och mörker - det är därför många leksaker avsedda för spädbarn är svartvita. Ögonfransarna är fullt utväxta för att skydda ögonen eget födseln.

Bilder kommer nästa vecka när Stefan kommer upp! Ska bli så mysigt att få rå om varandra några dagar!

image79

Ciao!

Kommentarer
Postat av: Lena

Vad kul att ni fick lägenheten :) hoppas ni kommer trivas..vad händer för Anna ihelgen då?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback