Vem stack iväg med våren??

Det sitter jag just nu och funderar över eftersom det blåser och snöar som galet här ute...befinner mig i Skell i veckan kanske jag ska nämna...

Senaste rapporten från Skell skvallrade om solsken...men solen lyser verkligen med sin frånvaro..ordagrant!

Vecka 33 i veckan..tick tack tick tack!...

I magen:
Barnet kan nu skilja på ljus och mörker och pupillerna kan vidga och dra ihop sig. Precis som en nyfödd bebis sover barnet mesta delen av tiden. Nu kan den till och med ha REM-sömn, det vill säga den delen av sömnen som man drömmer under. Barnets lungor är nästan helt färdigutvecklade och deras alveoler är täckta med surfactant som ska hjälpa barnet att andas när det är fött. Det samlar på sig fett som värmer och skyddar och barnet ökar en hel del i vikt under graviditetens sista veckor. Nu ligger det oftast i rätt ställning inför födseln, det vill säga med huvudet nedåt.
Bebisen väger ca 2,2 kg och är ca 43 cm lång.

Mamma:
Du kan känna små rytmiska ryckningar i livmodern. Det beror på att barnet hickar. Det sväljer fostervatten, kissar och tränar därmed matsmältningen.


Ikväll har jag och Karin blivit bjuden på en mycket god middag:
Färsk pasta med chevré ost, kräftstjärtar, soltorkade tomater och vitlöksstekta champinjoner. SUPERGOTT!!!!

Imorgon ska vi ha barn HLR på skolan, känns riktigt bra nu när man själv ska bli förälder så borde man ju kunna vad man ska göra om olyckan är framme!

Snart får man gå och lägga sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback