v. 35

 
Pyret
Från den här veckan börjar barnets snabbaste tillväxt under graviditeten. Det ökar 227 - 340 gram varje vecka. Eftersom det blir allt trängre i livmodern kan det hända att barnets rörelser minskar men de kan istället bli desto starkare. Navelsträngen är tjock som en tumme och cirka 50 centimeter lång. Bebisens huvud vilar på moderns blygdben. Barnet väger ca 2,6 kg och är 45 cm lång från huvud till fot.

Mamma

Ditt fundusmått är nu cirka 31 - 35 centimeter. Magen står som högst nu för att snart sjunka ned lite. Bebisen trycker på överallt. Du kan ha tungt att andas, värk i ryggen och svårt att sitta, stå och sova.

Bilder kommer så småningom!



 
"Bara" 6 veckor kvar nu...nu är det slutspurten för mig, Stefan och pyret! Igår var jag och träffade min nya barnmorska Gunnel i Märsta och hon var verkligen supertrevlig! Det känns skönt så här på slutet av graviditeten. Jag står fortfarande och stampar på +9 kg, blodtrycket ligger på 110/50 (lågt men OK).
Pyrets hjärta slår med 134 slag/minut och mitt SF-mått ligger på 30.


Nu kan jag verkligen säga att man börjar bli orörlig och otymplig. Jag märker att när jag ska sova så andas jag så himla högt att jag är rädd att väcka de andra som sover plus att jag flåsar massor efter att bara ha hämtat posten...iofs så beror det på att lilla pyret tar upp alla plats i min mage och lungorna är sammanpressade någon annan stans, så det bir ju bättre så småningom!:)


Under hela graviditeten har vi funderat och funderat om det blir en flicka eller pojke och ibland kan jag bli knäpp av allt funderade.


Pyrets hjärtljud har legat på 152, 150, 142, 122 och 134 slag/minut (normalt 110-160) så alla skrönor om att barnets hjärtljud kan tala om könet stämmer ju då inte, om h*n inte bytt kön i magen!
Jag har en fin hormonrand mitt på magen, vilket tyder på en pojke, men mamma hade samma med mig och syrran och ja..vi är ju tjejer!! Madde hade också en, och hon fick en liten tösabit hon, så det stämmer ju inte heller...
Jaja..det är ju spännande att inte veta iallafall, lite charmigt!

Efter BM tog jag tåget tillbaka till Uppsala och väntade på att Stefan skulle sluta. Under tiden hant jag med att inhandla ett par nya sneakers och en hamburgare på Max (sen lunch). När Stefan hämtade upp mig for vi på IKEA och kollade på skötbord och spjälsäng. Hittade direkt vilka vi ville ha så nu är det bara att ta med svärmor som är så snäll och köper det åt oss!
Vi kikade även på ett nytt matbord eftersom vi lämnade det (super) gamla i Skell. Hittade ett bord vi fastnade för, men ett problem återstår...STOLAR!!! Vilken djungel! Ska kolla vidare på IKEAS hemsida ikväll...

Idag kom Stefans farfar förbi en sväng och jag åket med honom hem och lekte lite med katten Malta. Det bjöds även på kaffe och kubbar vilket var riktigt gott.

I eftermiddag ska jag stå för middagen..det blir kycklingfileer fyllda med fetaost och soltorkade tomater med klyftpotatis! Mums!


Kommentarer
Postat av: Emelie

Jag vet, det är helt sjukt. Jag tjänar bättre som vårdbiträde än som sjuksköterska. Det får bli ändring på det :)

2008-04-24 @ 10:32:12
Postat av: Matilda

Hej Anna! Gratulerar till magen :D Såg dig å Max för ett tag sen när du var i Piteå :D Men inte e du såå stor. +9 kg, de går man ju upp efter att ha festat en helg ;D Lycka till med allt!

2008-04-25 @ 11:28:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback